Efter en lång karriär med besök i över tjugo länder över åtta år gav min gamla touringcykel till sist upp. Sist jag var ute och cyklade (någonstans i gränstrakterna mellan Laos och Vietnam) hittade jag en ganska konstig svart fläck där ovanröret mötte sadelröret, men efter en närmare undersökning när jag kom hem igen såg jag att det inte alls var en smutsfläck utan en spricka. Jag beställde en ny ram från Schröder som jag fick hem för några veckor sedan. Det visade sig inte vara helt enkelt att få tag i komponenter som passade, men efter en hel del internet-beställningar från obskyra web-butiker har jag till sist lyckats skruva ihop min cykel. Det första problemet var vevpartiet. Den förra ramen funkade alldeles utmärkt med Campagnolo Ultra-Torque vevparti, men den nya är byggd med bredare bakgaffel som gör att även att med ett kompaktvevparti så tar klingorna emot i ramen. För att lösa det fick jag improvisera ihop en lösning med ett Shimano fyrkantvevlager kombinerat med ett Miche vevparti. Kanske inte världens snyggaste lösning, men verkar (efter ett par korta provturer runt Malmö) fungera. Nästa problem var bakbromsen. På den förra ramen kunde jag montera Campagnolo Linear Pull bromsar utan problem, men på den nya sitter fästena en centimeter längre ner vilken gör att bromsvajern går i skärmen. För att lösa det satte jag dit ett par Shimano XT bromsar (som har längre bromsarmar), men då fick jag istället problem med att vajerns går in i pakethållaren. För att lösa det fick jag improvisera ihop en ganska uddalösning men ett flexibel vajer-rör - det ser lite märkligt ut men borde förhoppningsvis fungera tillräckligt bra för lite semester-cykling (jag borde inte behöva bromsa så mycket ute i Gobi-öknen). |
| Schröder |
|
| Knepig vajerdragning till bakbromsen. |
|
| Shimano/Miche kombination. |
|
|